-
Laatst bijgewerkt op

OPGEPAST: Enkel de Belgen, INGESCHREVEN in de bevolkingsregisters van de Ambassade, kunnen een identiteitskaart bij de Ambassade aanvragen!
Als u nog niet ingeschreven bent, zie de rubriek Inschrijving.
A. Uw kind is jonger dan 6 jaar
U dient de aanvraag Kids-ID per post (NIET per e-mail) op te sturen naar de Ambassade van België, Via Giuseppe de Notaris 6, 00197 Roma (RM).
U stuurt een volledig dossier op, bestaande uit :
- het aanvraagformulier (PDF, 194.49 KB), in het origineel, ingevuld (dit kan machinaal) op naam van de houder en met de hand ondertekend door beide ouders;
- de betaling van 10€ voor de productiekosten + in voorkomend geval de betaling van de verzendingskosten (zie betalingswijze bij punt "Prijs").
- 1 pasfoto die voldoet aan de normen zoals aangeduid op de website van de FOD Binnenlandse Zaken; schrijf de naam op de achterkant!
- een recent (max 6 maanden oud) attest van gezinssamenstelling, afgeleverd door uw Italiaanse/San Marinese/Maltese gemeente, met vermelding van de nationaliteit waarmee de gezinsleden ingeschreven staan (in voorkomend geval: "straniera" of foreigner/alien); OPGELET: voor Italië: géén "autocertificazione", u kan dit aanvragen bij uw gemeente ofwel hier downloaden.
- indien in uw bezit: een fotokopie van de Italiaanse identiteitskaart of San Marinese/Maltese verblijfsvergunning op naam van het kind.
- een fotokopie van een geldig identiteitsdocument van beide ouders, waarop hun handtekening voorkomt en, indien van toepassing: de vervallen Belgische identiteitsdocumenten van het kind.
- indien het gaat om een aanvraag na een diefstal van de huidige identiteitskaart, dient u een officiële aangifte van diefstal bij uw aanvraag te voegen
- indien het gaat om een aanvraag na een diefstal of verlies van de huidige identiteitskaart, dient u ook dit aangifteformulier (PDF, 149.67 KB) bij uw aanvraag te voegen
- indien u de identiteitskaart niet per koerierdienst laat ophalen maar een verzending per aangetekende post wenst: twee enveloppen (1 voor de identiteitskaart, en 1 voor de PUK-code), geadresseerd aan de houder van de identiteitskaart.
Pas zodra de Ambassade in het bezit is van een volledige aanvraag, wordt deze afgehandeld.
Om onnodige vertraging te vermijden, vergeet niet de gewenste hoofdtaal van de kaart aan te duiden.
B. Uw kind is tussen de 6 en 12 jaar oud
Om de Kids-ID te vernieuwen, moet u:
- OFWEL een afspraak maken bij de Belgische Ambassade, Via Giuseppe de Notaris 6, 00197 Roma (RM)
- OFWEL wachten tot een van onze mobiele missies naar uw regio komt
- OFWEL zich richten tot (1) de Belgische gemeente waar u laatst ingeschreven was, (2) uw Belgische gemeente van geboorte als u nooit in België heeft gewoond, maar er wel bent geboren, of (3) een Belgische gemeente naar keuze als u nooit in België hebt gewoond en er ook niet geboren bent.
Om een afspraak te maken in Rome, gelieve het Kids-ID-aanvraagformulier (PDF, 124.75 KB) in te vullen en ons per e-mail te sturen naar consulate.rome@diplobel.fed.be met enkele tijdvakken (datum / tijd) van beschikbaarheid. U zal dan per kerende e-mail een bevestiging van uw afspraak krijgen.
Neem tijdens uw afspraak mee:
- 10€ voor de productiekosten + in voorkomend geval de betaling van de verzendingskosten (zie betalingswijze bij punt "Prijs").
- het aanvraagformulier
- een recent (max 6 maanden oud) attest van gezinssamenstelling, afgeleverd door uw Italiaanse/San Marinese/Maltese gemeente, met vermelding van de nationaliteit waarmee de gezinsleden ingeschreven staan (in voorkomend geval: "straniera" of foreigner/alien); OPGELET: voor Italië: géén "autocertificazione"; u kan dit aanvragen bij uw gemeente ofwel hier downloaden.
- indien in uw bezit: een fotokopie van de Italiaanse identiteitskaart of San Marinese/Maltese verblijfsvergunning op naam van het kind.
- een fotokopie van een geldig identiteitsdocument van beide ouders, waarop hun handtekening voorkomt en, indien van toepassing: de vervallen Belgische identiteitsdocumenten van het kind.
- indien het gaat om een aanvraag na een diefstal van de huidige identiteitskaart, dient u een officiële aangifte van diefstal te voegen.
- indien het gaat om een aanvraag na een diefstal of verlies van de huidige identiteitskaart, dient u ook dit aangifteformulier te voegen.
- indien u de identiteitskaart niet per koerierdienst laat ophalen maar een verzending per aangetekende post wenst: twee enveloppen (1 voor de identiteitskaart, en 1 voor de PUK-code), geadresseerd aan de houder van de identiteitskaart.
Een kids-ID met of zonder certificaten? Een Kids-ID met certificaten laat toe om zich via internet op een internationaal aanvaarde en beveiligde wijze te identificeren, voor kinderen van 6 jaar of ouder. Om de certificaten te activeren moet een ouder persoonlijk naar Rome komen en de PUK-code van de Kids-ID meenemen. Deze activatie gebeurt onmiddellijk en is kosteloos.
Procedure
Afgifte
U kunt de Kids-ID persoonlijk op de Ambassade ophalen. OPGELET: dit kan enkel op afspraak! Of ze kan u opgestuurd worden per aangetekende zending, zie de betaling. Opgelet: er worden GEEN postzegels aanvaard, en het opsturen van de identiteitskaart per post gebeurt onder uw verantwoordelijkheid en op uw kosten. Indien u wenst, kan u de Kids-ID per koerierdienst op uw kosten laten ophalen.
Termijn
De Kids-ID voor Belgen in het buitenland wordt in België door een gespecialiseerde firma geproduceerd. De normale productietermijn vanaf de ontvangst van een volledige en correcte aanvraag is ongeveer vier weken.
Betaling
1. Productiekosten: De prijs van de Kids-ID bedraagt 10€.
2. Verzendingskosten: zie portkosten (PDF, 59.6 KB) - OPGELET: u dient slechts 1 keer het bedrag voor de verzendingskosten te betalen ook al moet u 2 enveloppes meesturen; er worden GEEN postzegels aanvaard, en het opsturen van de identiteitskaart per post gebeurt onder uw verantwoordelijkheid en op uw kosten. Indien u wenst, kan u de Kids-ID per koerierdienst op uw kosten laten ophalen.
NB: u mag 1 enkele overschrijving uitvoeren voor zowel de productie- als de verzendingskosten.
Betalingswijze:
OPGELET: er wordt géén cash geld meer aanvaard, en er worden ook géén postmandaten ("vaglia postale") meer aanvaard.
- bank- of kredietkaart (geen American Express) indien u zich aan het loket meldt, of
- per overschrijving. De overschrijving moet minimaal 1 week voor ontvangst van uw aanvraag gebeurd zijn, en u moet het betalingsbewijs bij uw aanvraag voegen.
Bankrekening van de Ambassade:
Bank: UniCredit S.p.A. - Agenzia 113 - Via F. Civinini 72, 00197 Roma
Begunstigde: Ambasciata del Belgio, Recettes consulaires, Via G. de Notaris 6, 00197 Roma
IBAN: IT72L0200805170000030066859
BIC: UNCRITM1113
In de mededeling, gelieve het volgende te vermelden: "Kids-ID + naam en voornaam van het kind + geboortedatum (DDMMJJJJ)"