-
Last updated on

OPGEPAST: Enkel de Belgen, INGESCHREVEN in de bevolkingsregisters van de Ambassade, kunnen een identiteitskaart bij de Ambassade aanvragen!
Als u nog niet ingeschreven bent, zie de rubriek Inschrijving.
Afspraak voor uw identiteitskaart aanvraag
Indien u over alle benodigde documentatie beschikt om een identiteitskaart in Rome aan te vragen, kunt u direct online een afspraak maken (u vindt de e-Appointment-applicatie hiernaast).
Indien u twijfelt of uw documentatie in orde is, of in geval van vragen, kunt u ons een e-mail sturen naar consulate.rome@diplobel.fed.be.
Raadpleeg ook onze contactpagina voor onze openingstijden en hoe u de Ambassade kunt bereiken.
Neem tijdens uw afspraak mee:
- Het aanvraagformulier (PDF, 166.06 KB) correct ingevuld en ondertekend;
- Een fotokopie van al uw reis- en identiteitsdocumenten;
- Uw Belgische identiteitskaart;
- Het bewijs van het bankoverschrijving of een bankkaart voor ter plaatsen te betalen (zie verder);
- Een recent (max 6 maanden oud) attest van woonst (verdere informatie hier). OPGELET: voor Italië: géén "autocertificazione" of verklaring op eer, en ook géén aanvraag tot inschrijving in de Italiaanse bevolkingsregisters "avvio di procedimento" en ook géén "dichiarazione sostitutiva di atto di notorietà". U kan dit aanvragen bij uw gemeente ofwel hier.
In geval van een identiteitskaart aanvraag na de diefstal/verlies van uw oude eID, moet u ook de volgende voorleggen:
- Een officiële verklaring van diefstal/verlies, gedaan bij de bevoegde lokale autoriteiten;
- Een attest van (PDF, 157.28 KB)verlies of diefstal. Dit formulier kan u ook ter plaatsen invullen, tijdens uw afspraak.
Indien u de identiteitskaart per aangetekende zending wenst te ontvangen, neem twee enveloppen mee (1 voor de identiteitskaart, en 1 voor de PUK-code), geadresseerd aan de houder van de identiteitskaart.
Betaling
1. Productiekosten: De prijs van de e-ID bedraagt 20€.
2. Verzendingskosten: zie portkosten (DOCX, 23.41 KB) - OPGELET: u dient slechts 1 keer het bedrag voor de verzendingskosten te betalen ook al moet u 2 enveloppes meesturen.
Betalingswijze:
-
Tijdens uw afspraak kunt u met bankkaart of creditcard betalen. Wij accepteren geen betalingen via American Express / contant / postmandaten ("postal vaglia");
- Indien u dit wenst, is het mogelijk om vooraf te betalen via overschrijving. De overschrijving moet minimaal 1 week voor ontvangst van uw aanvraag gebeurd zijn, en u moet het betalingsbewijs bij uw aanvraag voegen.
Bankrekening van de Ambassade:
Bank: UniCredit S.p.A. - Agenzia 113 - Via F. Civinini 72, 00197 Roma
Begunstigde: Ambasciata del Belgio, Recettes consulaires, Via G. de Notaris 6, 00197 Roma
IBAN: IT72L0200805170000030066859
BIC: UNCRITM1113
In de mededeling, gelieve het volgende te vermelden: "Kids-ID + naam en voornaam van het kind + geboortedatum (DDMMJJJJ)"
NB: U kunt de productiekosten en verzendkosten (indien van toepassing) in één keer overschrijven.
Termijn en afgifte
De elektronische identiteitskaart voor Belgen in het buitenland wordt in België door een gespecialiseerde firma geproduceerd. De normale productietermijn vanaf de ontvangst van een volledige en correcte aanvraag is ongeveer vier weken.
De eID kan:
- Persoonlijk afgehaald worden op de Ambasse, enkel op afspraak, door de houder of door een volmachtsdrager;
- Per aangetekend schrijven bezorgd worden, onder uw verantwoordelijkheid en op eigen kosten (zie hierboven);
- Per koerierdienst geleverd worden, onder uw verantwoordelijkheid en op eigen kosten.
Activatie van de chip
Elke Belgische burger die ingeschreven is in de consulaire bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat kan zijn eID activeren in de post waar hij/zij ingeschreven is (enkel op afspraak), in een andere consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente. De identiteitskaart en het certificaat kunnen enkel geactiveerd worden in aanwezigheid van de betrokkene. Dat betekent dat ook een eID van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar enkel geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige. Voor de activatie brengt men de identiteitskaart en de PUK-code mee. De activatie van de identiteitskaart en certificaat is nodig om zich te kunnen aanmelden op Belgische overheidswebsites.

De identiteitskaart voor kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) in het buitenland
Op deze pagina vindt u alle informatie over de identiteitskaart voor kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) in het buitenland.

Consulaire tarieven
Op deze pagina vindt u alle informatie over consulaire tarieven.

Formulieren
Formulieren voor Belgische onderdanen in het buitenland.